Top-25 container liner operators

The 1 January 2020, Top 25 Container Liner Operators (by parent or main
company, including subsidiaries and affiliates) control 91% of the existing world
container capable fleet deployed in liner services. The share of the orderbook
amounts to just 10% of the existing fleet, its lowest level in years. Compared to
one year ago, following its takeover of Feedertech, Unifeeder entered the
ranking, at the expense of Salam Pasific. The Top-12 is the same as last year with
only some (smaller) changes in the lower regions.

Reposting from Dynaliners, 03-02-2020

Ο Πειραιάς πιο κοντά στην πρώτη θέση από τα λιμάνια της Μεσογείου και στην τέταρτη της Ευρώπης

Η ΟΛΠ Α.Ε. ανακοίνωσε ότι χθες Δεύτερα 18 Νοεμβρίου 2019 στις 9:58 π.μ. διακινήθηκε το εμπορευματοκιβώτιο με αριθμό CSUN7025891 που εκφορτώθηκε από το πλοίο Cosco Shipping Capricorn και με το οποίο η συνολική διακίνηση στο λιμάνι του Πειραιά έφτασε τα 5.000.000 TEU για το τρέχον έτος. Το γεγονός ότι το όριο των 5.000.000 TEU ξεπεράστηκε ήδη από τον Νοέμβριο φέρνει πιο κοντά το λιμάνι του Πειραιά στην πρώτη θέση στη Μεσόγειο και πιθανότατα ανάμεσα στα 4 πρώτα λιμάνια της Ευρώπης. Επισημαίνεται ότι η ανάπτυξη του λιμανιού του Πειραιά λόγω της Cosco είναι ιδιαίτερα έντονη τα τελευταία χρόνια, γεγονός που σχολιάζεται θετικά και από διεθνείς αναλυτές των λιμενικών υποθέσεων.

Όπως ανέφερε πρόσφατα η “Ν” (https://www.naftemporiki.gr/premiumservices/archive/story/2505614), το porteconomics.eu παρουσίασε την κίνηση των δέκα μεγαλύτερων λιμανιών της Ευρώπης για το πρώτο εξάμηνο του 2019 και ανέφερε ότι «o Πειραιάς συνεχίζει την ισχυρή πορεία ανάπτυξής που καταγράφει την τελευταία δεκαετία επιτυγχάνοντας εντυπωσιακή αύξηση 23,8% το α’ εξάμηνο του 2019 σε σχέση με το α’ εξάμηνο του 2018. Αν αυτό το ποσοστό ανάπτυξης μπορέσει να διατηρηθεί ολόκληρο το 2019, το ελληνικό λιμάνι θα φτάσει τα 6 εκατ. TEU φέτος στην τέταρτη θέση στην ευρωπαϊκή κατάταξη. Σημειώστε ότι ο Πειραιάς διαχειρίστηκε μόλις 1,2 εκατ. teu το 2010».

Στοιχεία α’ εξαμήνου

Πάντως με βάση τα στοιχεία του εξαμήνου του 2019, το Ρότερνταμ διατηρεί την πρώτη θέση με 7,5 εκατ. teu και άνοδο 6,4% σε σύγκριση με πέρυσι το ίδιο διάστημα και ακολουθεί η Αμβέρσα με 5,84 εκατ. teu, έναντι 5,57 εκατ. teu το πρώτο εξάμηνο του 2018, σημειώνοντάς άνοδο 4,84%. Στην τρίτη θέση βρίσκεται το Αμβούργο που κατέγραψε άνοδο 7,5% στη διακίνηση containers και έφτασε τα 4,7 εκατ. teu. Το Bremen - Bremenhaven, που στο τέλος του 2018 είχε την τέταρτη θέση, ανακοίνωσε για το πρώτο εξάμηνο του 2019 μείωση κατά 8,6% στη διακίνηση containers στα 2.486.121 teu. Η αρνητική αυτή εξέλιξη για το εν λόγω λιμάνι σημαίνει ότι θα χάσει για φέτος την τέταρτη θέση στην Ευρώπη, την οποία με βάση τα στοιχεία επταμήνου θα κερδίσει ο Πειραιάς.

Αναδημοσίευση απο Ναυτεμπορική, 19-11-2019

The 1 October 2019 Top 25 Container Liner Operators (by parent or main company, including subsidiaries and affiliates) control 91% of the existing world container capable fleet deployed in liner services. Their order book stands at a low 10% only of the existing fleet. In terms of members of the Top 25, Unifeeder dropped out to be replaced by Salam Pacific. PIL crawled up one place and, with a fleet capacity of 394,000 TEU, is now ahead of HMM.

Repost from Dynamar , Alphaliner 

 

Top 25- Container Liner Operators

The 1 July 2019 Top 25 Container Liner Operators (by parent or main company, including subsidiaries and affiliates) control 91% of the existing world container capable fleet deployed in liner services. This is an increase of one percentage point over the course of this quarter. In a good sign, the share of the global orderbook has fallen to just 11% of the existing fleet. However, there are orders for fifteen 23,000 TEU vessels expected from a combination of Evergreen and Hapag-Lloyd (DL 25/19). If these are indeed confirmed, then the share would rise to 12% again.

In terms of members of the Top 25, Salam Pacific dropped out to be replaced by Unifeeder. RCL moved up two places pushing Sinotrans and Sinokor down. IRISL/KMTC and SM Line/T.S. Lines swapped places. All other companies stayed as they were.

One other point of note regarding the above. If all orders were delivered immediately, there would be very few changes to the ranking. However, what would become apparent is the great gap between the still ninth place HMM, but now with an operated capacity of 821,000 TEU, and still tenth placed PIL, who would be way behind with 404,000 TEU. At the moment, the gap between the two is a touch above 100,000 TEU. Are we about to witness the period when a few major deepsea carriers start to really pull away from the rest?

 

Top 25-April-19 Compared to April-18

During fiscal 2018 (April 2018-March 2019), India’s major ports plus the large minor ports administered by Adani (Hazira, Kattupalli and Mundra) and APM Terminals (Pipavav) handled 16.9 million TEU, which is an increase of 10% year-on-year. The highest rise was noted for start-up port Ennore, which managed to attract its first regular liner services and Kandla, which after years of being idle is clearly back in business. Also, after several difficult years, Pipavav managed to find its way up again. The only outlet losing trade was Mumbai.

DynaLiners, 23/19-07 June 2019